Leer meer over communicatietechnieken die jij kunt toepassen als kraamverzorgende.

Goede zorg staat of valt met het contact en de relatie met de kraamvrouw, haar gezin en met andere zorgprofessionals. Als kraamverzorgende is het belangrijk dat je weet welke vragen je op welk moment stelt, wanneer je advies geeft en wanneer je welke gesprekstechnieken kan toepassen.

De cursus start met een 4 uur durende e-learning, daarna volgt een praktijktraining. De praktijktraining is bedoeld om verdieping te geven op de theorie die in de e-learning hebt geleerd. De praktijktraining heeft een ontspannen setting en je leert samen met andere kraamverzorgenden om jouw kennis toe te passen. 

Deze cursus heeft een e-learning en praktijksessie en na afronding ontvang je 7 accreditatiepunten. 

Voor wie?

De cursus is bedoeld voor kraamverzorgenden of iedereen die werkzaam is in de kraamzorg.

Leerdoel KCKZ

De cursist toont aan kennis te hebben over communicatie. De cursist leert verschillende technieken om zo goed mogelijk te communiceren met het gezin en ketenpartners. De cursist leert feedback geven, ontvangen, evalueren, omgaan met uitdagingen, haar kwaliteiten benoemen en motiverende gesprekken te voeren.

Competenties

Je hebt na het volgen van de cursus de volgende competenties:

  • Het begeleiden van een zorgvrager
  • Het geven van voorlichting, advies en instructies
  • Het geven van informatie en voorlichting
  • Het aansluiten op de zorgvraag

E-learning

Dit gedeelte van deze cursus bevat vier hoofdstukken:

Hoofdstuk 1: communiceren kun je leren

  •   Wat is communiceren?
  •   Communiceren vanuit relatie
  •   Inhouds- en betrekkingsniveau
  •   Verbale en non-verbale communicatie
  •   Luisteren, samenvatten, doorvragen

Hoofdstuk 2: uitdagingen

  •   Aannames en oordelen
  •   Generaliseren
  •   Denken in oplossingen

Hoofdstuk 3: feedback en evalueren

  •   Feedback geven
  •   Feedback ontvangen
  •   Evalueren

Hoofdstuk 4: communiceren als professional

  •   Mijn taken en verantwoordelijkheden
  •   Verschillende soorten gesprekken
  •   Kernkwadrant van Daniël Ofman
  •   Motiverende gespreksvoering
  •   Overdracht volgens ISBARR
  • Extra informatie over de e-learning

Inhoud praktijksessie

In de praktijk training behandelen we: 

  •   Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD)
  •   Kernkwadrant: werken vanuit jouw kwaliteiten
  •   Feedback geven en ontvangen
  •   Motiverende gespreksvoering toepassen

Extra informatie

  • Schrijf jij je in voor deze e-learning? Vul dan in het registratieformulier je KCKZ-nummer in, dit zorgt voor een snellere verwerking van je accreditatiepunten
  • Onze cursus 'Communicatie in de kraamzorg' is geaccrediteerd voor 7 scholingspunten in categorie C (2023) of B (2019).
  • Meer informatie over de annulering van deze cursus vind je in onze algemene voorwaarden