Leer meer over communicatietechnieken die jij kunt toepassen als kraamverzorgende.
Goede zorg staat of valt met het contact en de relatie met de kraamvrouw, haar gezin en met andere zorgprofessionals. Als kraamverzorgende is het belangrijk dat je weet welke vragen je op welk moment stelt, wanneer je advies geeft en wanneer je welke gesprekstechnieken kan toepassen.
De cursus start met een 4 uur durende online cursus, daarna volgt een praktijktraining. De praktijktraining is bedoeld om verdieping te geven op de theorie die in het online gedeelte hebt geleerd. De praktijktraining heeft een ontspannen setting en je leert samen met andere kraamverzorgenden om jouw kennis toe te passen.
Deze cursus heeft een online en praktijkgedeelte en na afronding ontvang je 7 accreditatiepunten.
Voor wie?
De cursus is bedoeld voor kraamverzorgenden of iedereen die werkzaam is in de kraamzorg.
Leerdoel KCKZ
De cursist toont aan kennis te hebben over communicatie. De cursist leert verschillende technieken om zo goed mogelijk te communiceren met het gezin en ketenpartners. De cursist leert feedback geven, ontvangen, evalueren, omgaan met uitdagingen, haar kwaliteiten benoemen en motiverende gesprekken te voeren.
Competenties
Je hebt na het volgen van de cursus de volgende competenties:
- Het begeleiden van een zorgvrager
- Het geven van voorlichting, advies en instructies
- Het geven van informatie en voorlichting
- Het aansluiten op de zorgvraag
Inhoud online cursus
Het online gedeelte van deze cursus bevat vier hoofdstukken:
Hoofdstuk 1: communiceren kun je leren
- Wat is communiceren?
- Communiceren vanuit relatie
- Inhouds- en betrekkingsniveau
- Verbale en non-verbale communicatie
- Luisteren, samenvatten, doorvragen
Hoofdstuk 2: uitdagingen
- Aannames en oordelen
- Generaliseren
- Denken in oplossingen
Hoofdstuk 3: feedback en evalueren
- Feedback geven
- Feedback ontvangen
- Evalueren
Hoofdstuk 4: communiceren als professional
- Mijn taken en verantwoordelijkheden
- Verschillende soorten gesprekken
- Kernkwadrant van Daniël Ofman
- Motiverende gespreksvoering
- Overdracht volgens ISBARR
- Extra informatie over de e-learning
Inhoud praktijktraining
In de praktijk training behandelen we:
- Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD)
- Kernkwadrant: werken vanuit jouw kwaliteiten
- Feedback geven en ontvangen
- Motiverende gespreksvoering toepassen
Extra informatie
- Schrijf jij je in voor deze online cursus? Vul dan in het registratieformulier je KCKZ-nummer in, dit zorgt voor een snellere verwerking van je accreditatiepunten
- Voor kraamverzorgenden met de accreditatietermijn 2019-2023 vallen de punten in categorie B.1
- Meer informatie over de annulering van deze cursus vind je in onze algemene voorwaarden