Top 10 meest voorkomende sportblessures

Categorie:
Sport Blessures
Tags:
Tips Sport Blessures
Leestijd: 5 min

Met de zomer verschijnen de hardloopschoenen weer uit de kast, fietsen worden weer opgepoetst en mensen verschijnen weer buiten op de tennisvelden. Hartstikke gezond, maar helaas brengt het ook gevaar met zich mee: de sportblessure. Lees hier de top 10 meest voorkomende sportblessures. Leer hoe jij dit kan voorkomen en help je sportbuddy ook met deze tips.

Bron: Veiligheid.nl

Een knieblessure is een letsel aan het kniegewricht. Dit letsel kan ontstaan door een verkeerde draaibeweging, een onverwachte beweging of overbelasting. Een knieblessure komt het meest voor bij hardlopen, hockey en balsporten.

Symptomen knieblessure
- Pijn in de knie en bij kniebewegingen
- Strekken en buigen van de knie gaat moeilijk
- Zwelling van kniegewricht
- Het kniegewricht voelt warm aan
- Gevoel dat knie ‘op slot zit’
- Krachtsverlies
- Verschil in omvang bovenbenen

Knieblessure voorkomen
Doe regelmatig spierversterkende oefeningen voor je knie.

Bij sport kan je ‘door je enkel heen gaan’, ook wel verzwikken. De enkelbanden overrekken dan (of scheuren). Het gevolg? De buitenste enkelbanden raken beschadigd. Vaak zwelt de enkel op en kan er op den duur een bloeduitstorting te zien zijn. Is de enkelblessure heftiger? Dan kan iedere beweging van de enkel pijn doen.

Een enkelblessure komt veelal voor bij sporten waarbij wordt gesprongen en gerend.

Een hoofdblessure is pijnlijk en gevaarlijk. Je kunt vallen of je hoofd stoten en daarbij een kneuzing of een wond oplopen. Als je je heel erg verwondt, kan je zelfs hersenschade, een breuk in de schedelbot of een bloeding oplopen. Dit zijn zeer ernstige hoofdblessures!

Symptomen hoofdblessure

  • Hoofdpijn, verwardheid, misselijkheid, evenwichtsproblemen of duizeligheid, dubbel of slecht zicht
  • Verward of ongewoon gedrag
  • Gevoelig voor licht en geluid
  • Soms kunnen er problemen zijn rondom het bewustzijn
  • Soms kunnen stuiptrekkingen optreden
  • Soms komt er bloed of vocht uit mond, neus of oor
  • Er kan een blauwe verkleuring rond de ogen verschijnen

Hoofdblessure voorkomen

Een hoofdblessure voorkomen doe je door een helm te dragen.

Een rug is kwetsbaar, en met name de lage rug. Misschien heb je het wel eens gemerkt tijdens sporten. Veel mensen gebruiken hun rug verkeerd, waardoor er snel blessures optreden aan de spieren en de pezen in de rug.

Een blessure aan de lage rug komt vaak voor bij fitness, hockey en wielrennen.

Symptomen lage rugblessure

  • Pijn in de rug bij buigen en strekken
  • Pijn in rug bij rust
  • Pijn in één of beide benen

Lage rugblessure voorkomen

Een lage rugblessure voorkom je ten eerste door je rug goed te gebruiken. Een verkeerde houding is een grote veroorzaker. Train met enige regelmaat je rug,- en rompspieren om je spieren te versterken.

Een sportblessure in de nek is vervelend. Je kunt het in één keer oplopen, maar ook geleidelijk opbouwen. Misschien zit je vaak in dezelfde houding, waardoor je nekspieren altijd onder spanning staan. In zo'n geval bouw je een geleidelijke nekblessure op. Het kan ook zijn dat je een val maakt, waarbij je een acute nekblessure oploopt.

Er zijn een aantal sporten waarbij de kans op nekblessure groter is dan bij andere sporten, waaronder zwemmen, wielrennen, judo of worstelen.

Symptomen nekblessure

  • Nekpijn verdwijnt en steekt weer op
  • Pijn die uitstraalt naar armen en vingers
  • Spierverkrampingen boven de rug of in de nek
  • Stijve nek

Nekblessure voorkomen

Train je regelmatig je rug- en rompspieren? Dan versterk je je nek. Je verbetert daarmee namelijk de stabiliteit van je wervelkolom. Daarbij zorgen sterke spieren ervoor dat krachten goed worden overgebracht en schokken beter worden gedempt in de nekwervels. Hierdoor kun je nekblessures voorkomen.

Zijn je spieren of pezen overbelast rondom je elleboogsgewricht? Dan kun je een elleboogblessure oplopen. Een ellleboogblessure kan komen doordat je geen warming-up hebt gedaan, teveel van je spieren vraagt of bepaalde bewegingen vaak verkeerd uitvoert.

Symptomen tenniselleboog

  • Pijn bij alledaagse handeling, zoals een hand, geven afwassen of het inschenken van drinken
  • De buitenkant van de elleboog doet zeer
  • Uitstraling van de pijn naar de schouders en de handen

Elleboogblessure voorkomen

Voorkom een elleboogblessure. Leer bewegingen juist uit te voeren en voer oefeningen uit om je spieren te versterken.

Een polsblessure gaat meestal om een verzwikking, maar je pols kan ook overbelast zijn.

Polsblessure symptomen

  • (Druk) pijn en warmte in het polsgewricht
  • De pols bewegen gaat lastig
  • Het gewricht is gezwollen en verkleurd

Polsblessure voorkomen

Beoefen je een sport waarbij je de pols zwaar belast? Gebruik dan goede technieken. Bij risicovolle sporten (zoals squash of tennis), is het verstandig om van tevoren je pols in te tapen voor extra steun. Daarnaast is het goed om versterkende polsoefeningen uit te voeren.

De hamstring is een spier aan de achterkant van je been. Ook deze spier kan verrekken of inscheuren. Meestal voel je dan (hevige) pijn in het midden van de spier.

Hamstringblessures komen het meeste voor bij voetbal, hockey en atletiek.

Symptomen harmstringblessure

  • (Hevige) pijn achterzijde spieren
  • Blauwe plek
  • Zwelling
  • Spier bolt eenzijdig op bij aanspanning

Harmstringblessure voorkomen

Voorkom deze sportblessure door goede spieroefeningen uit te voeren.

Deze blessure is een zeer bekende sportblessure bij hardlopers.

Achillespees blessure symptomen

  • Pijn die geleidelijk opkomt
  • De pees zwelt op
  • Na een poosje stilzitten doet de pees zeer
  • De pijn neemt af tijdens beweging
  • Het doet zeer om op de tenen te staan
  • Directe druk op pees is pijnlijk

Achillespeesblessure voorkomen

Voordat je gaat sporten, zoals hardlopen of wandelen, is het belangrijk om de spieren en pezen goed te strekken.

Het sleutelbeen verbindt de borstbeen met het schouderblad. Veelvoorkomende sleutelbeen blessures zijn een botbreuk en een ontwrichting.

Deze sportblessure komt met name voor bij wielrenners en judoka’s.

Sleutelbeen blessure symptomen

Botbreuk

  • Pijn en zwelling op de plek van de breuk
  • Schouder hangt niet meer op goede plek
  • Stekende pijn bij het bewegen van de arm
  • Schurend gevoel bij optillen van arm
  • Stuk bot duwt tegen de huid

Ontwrichting

  • Sleutelbeen staat hoger
  • Pijn aan de voorzijde van de borst
  • Lokale zwelling rond gewricht
  • Kortademigheid, tintelingen en slikstoornissen

Ben jij een fervent sporter? Dan is de online cursus Sport EHBO iets voor jou!