Hoe communiceer je het best met een kind tijdens een ongeval?

Categorie:
EHBO
Tags:
ehbo kinderEHBO
Leestijd: 3 min

Tijdens onze cursus EHBO bij Baby’s en Kinderen leer jij als cursist allerlei vaardigheden die jou gaan helpen om zelfverzekerd te handelen in geval van nood. Een van deze vaardigheden is het leren communiceren als er iets ernstigs gebeurd met een kind in jouw buurt. Wat heeft een kindje nodig om zich op zijn/haar gemak te voelen? Hoe kan jij ervoor zorgen dat je adequaat kan handelen maar ook het kindje meeneemt in jouw handelingen. Laten we er naar kijken.

5 belangrijke communicatie vaardigheden die gaan helpen in geval van nood

Tijdens een ongeluk of ongeval waarbij een baby of kind is betrokken is het extra belangrijk om je ervan bewust te zijn dat een kindje zich snel onveilig of bang kan voelen in zo’n situatie. Wat kan jij als volwassene doen om ervoor te zorgen dat de ongevalssituatie een zo min mogelijk nare ervaring wordt voor een kind? Deze vijf belangrijke communicatie skills gaan jou erbij helpen om het kind zich zo veel mogelijk op zijn/haar gemak te laten voelen.

1. Wees je er van bewust dat een kind geschrokken is

Bij benadering van een baby of kind in een ongevalssituatie is het belangrijk om eerst af te tasten of het kindje erg geschrokken is of niet. Ren niet zomaar naar het kind toe zonder eerst toenadering te zoeken. Zorg ervoor dat je uitlegt wie jij bent als je een vreemde bent voor het kind en vraag daarnaast of jij hem of haar mag helpen. Zo zorg je ervoor dat een kind jou eerder als veilig ziet en daarnaast haal je hiermee wellicht al wat van de schrik bij het kind weg.

2. Wees altijd eerlijk over wat er gaande is

Bij een ongevalssituatie waarbij een baby of kind betrokken is, is het belangrijk om geen beloftes te doen die niet waar zijn. Zeg bijvoorbeeld niet dat een been niet gebroken is als jij hier zelf nog niet zeker van bent. Wat je bijvoorbeeld wel kan zeggen is dat er zo een dokter naar komt kijken of dat papa en mama er zo zullen zijn. Zo schep je geen onjuiste verwachtingen bij een kind en voorkom je dat wat jij zegt als verwarrend wordt ervaren.

3. Vertel wat je doet en doe wat je zegt

Bij het adequaat handelen hoort ook het vertellen van wat jij doet en het doen van wat je zegt. Als je een pleister plakt op het beentje van een kind, vertel hem of haar dan dat je dit gaat doen. Daarnaast is het belangrijk dat als jij iets aangeeft, zoals het kindje optillen, dat je dat dan ook doet. Zo blijft een kind volgen wat er gebeurt en zal hij/zij zich ook meer op zijn/haar gemak voelen.

4. Zorg eerst voor een veilige situatie, geef daarna pas een knuffel

Als er iets gebeurd met een kindje hebben we als volwassene snel de neiging om gelijk een knuffel te geven. Hoe begrijpelijk dit ook is, zorg eerst dat het veilig is. Wij raden aan om eerst er zeker van te zijn dat het kind nergens last meer van heeft, voordat je een knuffel geeft. Sommige symptomen nemen namelijk wat tijd in beslag voordat ze toonbaar worden. Vraag ook altijd eerst even of het kindje al een knuffel wil, zodat je ze alleen een knuffel geeft als ze zelf toestemming hebben gegeven.

5. Geef het kind iets fysieks om vast te houden

Mocht er iets in de buurt zijn wat een kind fysiek kan vasthouden, geef het dan aan het kind. Dit kan bijvoorbeeld een knuffel zijn of een ander stuk speelgoed. Het kan echt een waanzinnig effect hebben op het kind,om zich minder geschrokken te voelen. Daarnaast bouw je ook een vertrouwensband op met het kind als jij hem/haar iets aanreikt ter houvast.

Al met al is het belangrijk om naar de ongevalssituatie te kijken met het kind in jouw achterhoofd. Stap even in de schoenen van het kindje voordat je handelt. Wat heeft hij/zij nodig? Zo zorgen we ervoor dat we niet alleen adequaat handelen, maar ook het veiligheidsgevoel van een kind waarborgen. Want dat is zo belangrijk!

Wil jij meer leren over hoe je moet communiceren in ongevalssituaties? Volg dan onze cursus EHBO bij Baby’s en Kinderen.